Klantverzoek: “Ik heb een leveranciersverklaring (EUR.1) nodig voor mijn auto”

Als u een voertuig uit een derde land in de EU wilt importeren, moet het voertuig meestal door de douane worden ingeklaard; het invoerrecht bedraagt ​​10%. Als het voertuig echter oorspronkelijk in de EU zou zijn gebouwd, zou het feitelijk in aanmerking komen voor een preferentiële behandeling, wat betekent dat het accijnstarief 0% zou zijn. Hiervoor is echter wel een bevestiging nodig, hetzij een preferentiecertificaat, hetzij een leveranciersverklaring.

Voor voertuigen waarvan de waarde niet meer dan 6.000 euro bedraagt, volstaat de oorsprongsverklaring op de factuur als bewijs van voorkeur. De verkoper kan een dergelijke aangifte doen zonder tussenkomst van de douane. De oorsprongsverklaring kan op de factuur of op een ander handelsdocument worden aangebracht. Het moet ondertekend zijn. De formulering varieert afhankelijk van het ontvangende land. De Douane geeft per land een overzicht van de exacte bewoordingen.

Bij overschrijding van deze waardegrens is EUR.1 of een leveranciersverklaring vereist. Tot een paar jaar geleden werden deze uitgegeven door de Volkswagen Groep, maar dat is niet meer het geval. Hier is de feedback van ŠKODA Auto Deutschland, die helaas ook van toepassing is op Audi en VW:

Sinds 1 april 2016 geeft ŠKODA Auto Deutschland geen leveranciers- of fabrikantverklaringen meer af. De achtergrond zijn de toegenomen en hoge compliance-eisen.

ŠKODA Auto Deutschland heeft besloten geen leveranciersverklaringen meer af te geven voor auto's, omdat de wettelijke vereisten steeds complexer worden (inwerkingtreding van een nieuw douanewetboek van de Unie, hogere eisen van de douaneautoriteiten van het importerende land, een groter aantal inspectieverzoeken, enz. Bovendien wordt het door de mondiale inkoop steeds moeilijker om te voldoen aan de eisen voor een tariefgeprivilegieerde export van auto's naar landen waarmee de EU een vrijhandelsovereenkomst heeft gesloten. Elke vrijhandelsovereenkomst vereist een nauwkeurig gedefinieerde EU-toevoeging. waarde, die door ŠKODA Auto Deutschland wordt verstrekt op het moment dat de auto's worden geëxporteerd, moet worden bewezen en gedocumenteerd. Dit betekent een hoge risicofactor voor ŠKODA Auto Deutschland, vooral bij het afgeven van leveranciersverklaringen voor gebruikte auto's, waarvan sommige enkele jaren oud zijn.

We hopen dat we je kunnen helpen.

Hartelijke groeten

Uw ŠKODA-klantenservice

Powrót do blogu